Sebelum merujuk kepada definisi kemahiran belajar, kita
terlebih dahulu perlu merujuk kepada pengertian kemahiran dan juga pengertian
belajar.
Menurut Kamus Dewan Bahasa (Edisi ke3), kemahiran diertikan
sebagai kecekapan atau kepandaian. Manakala, belajar diertikan sebagai
memperoleh ilmu pengetahuan dan kemahiran. Hal ini kerana adanya
rangsangan-rangsangan, pemilihan rangsangan yang sesuai dengan organ deria,
pemikiran makna sesuatu rangsangan di dalam otak, membentuk pengalaman atau
ilmu pengetahuan dan mengamalkan dalam situasi yang sepadan serta perubahan
tingkah laku seseorang.
Dengan kata lain,
belajar adalah satu proses tindakan yang dilakukan oleh seseorang untuk mendapatkan suatu perubahan tingkah laku yang baru secara keseluruhan. Selain
itu, belajar juga adalah merupakan satu proses yang melibatkan seseorang itu
memproses maklumat yang diperolehi dan mengaplikasikannya kepada perubahan atau
peningkatan pengetahuan, kebolehan dan kemahiran.
Di samping itu, belajar adalah cara memproses maklumat yang
membawa kepada perubahan pengetahuan, tingkah laku dan juga kemahiran
seseorang. Pelbagai sifat boleh didapati dalam diri manusia. Cara belajar,
mahupun persepsi manusia terhadap belajar juga turut berlainan. Walaupun
belajar telah menjadi satu kebiasaan dan kewajiban bagi manusia pada zaman ini,
namun masih terdapat segelintir manusia yang menganggap belajar itu adalah
suatu proses yang susah.maka secara tidak langsung wujudlah kelompok masyarakat
yang tidak gemar belajar dan seterusnya tidak belajar sehingga mana-mana
peringkat kelulusan pun.
Namun, dalam keadaan sedar atau pun tidak, belajar bukan
sahaja untuk golongan bijak pandai, golongan kaya dan ia juga tidak dijalankan
pada setiap hari dan setiap masa secara formal.
Sebenarnya, tiada alasan bagi
sesiapa pun untuk tidak belajar kerana manusia mengalami proses belajar pada
bila-bila masa sahaja termasuklah belajar dari pengalaman hidup.
Ramai yang menganggap belajar hanya boleh berlaku di dalam
kelas, bersama guru yang mengajar, mengambil nota, dan mengulangkaji untuk
peperiksaan. Hakikatnya, belajar boleh berlaku dimana-mana dan bila-bila malah dengan sesiapapun. Contohnya, sejak kecil lagi manusia telah
mula belajar. Belajar untuk bertatih, berjalan dan bercakap. Proses awal ini
berlaku apabila manusia belajar mendengar suara ibu bapa, mengenal persekitaran
dan seterusnya belajar menggunakan sentuhan, pandangan, pendengaran, bau dan
rasa.
Manakala, definisi bagi kemahiran belajar adalah proses
untuk memperolehi teknik belajar sama ada bersama guru atau tanpa guru.
Terdapat pelbagai kajian dan pendapat terhadap kemahiran belajar yang telah
diketengahkan. Menurut Abdul Razak Habib (2002), kemahiran belajar merujuk
kepada gaya pembelajaran yang merangkumi motif dan strategi tertentu yang
diamalkan oleh pelajar bagi memperolehi hasil pembelajaran tertentu.
Seterusnya, Dunn dan Dunn (1992) menyatakan pelajar-pelajar
yang mempunyai pencapaian akademik yang lebih cemerlang, lebih berdisiplin dan
mempunyai sikap yang positif apabila mereka mempunyai teknik belajar yang
berkesan.Justeru itu,kaedah dan pendekatan kemahiran belajar yang lebih
praktikal adalah wajar untuk diketengahkan kepada para pelajar.
Menurut Selmes (1987), kemahiran belajar adalah kemahiran
yang membolehkan seseorang pelajar itu mencari, menilai, memilih, menyusun,
menyimpan dan menyampaikan ilmu pengetahuan. Kemahiran Belajar merupakan
keupayaan dan kecekapan yang dikuasai oleh seseorang pelajar untuk mengumpul,
memproses dan menyimpan maklumat serta menuju kearah pembelajaran seumur hidup.
Kesimpulannya, dalam usaha untuk mendapatkan kejayaan
akademik, kajian lalu telah menegaskan bahawa seseorang pelajar perlu
menitikberatkan gaya pembelajaran dan kemahiran belajar yang diamalkan supaya
dapat mengurangkan masalah belajar setiap pelajar.
No comments:
Post a Comment