Friday, 16 September 2016

Bab 2 Pengurusan Pembelajaran : Mengenali Gaya Pembelajaran Kendiri

Assalamualaikum semua! Hari ini saya akan kongsikan tiga gaya pembelajaran kendiri yang mungkin boleh anda semua aplikasikan dalam kehidupan seharian anda sebagai seorang pelajar yang cemerlang. Mari kita sama-sama lihat dan hayati.


A. Model Gaya Pembelajaran  VARK ( Visual, Aural, Reading- Writting, Kinesthetic Learning)

Model VARK diasakan oleh Neil Fleming pada tahun 2001 (Allen, Scheve & Nieter, 2011). Model ini menerangkan empat  gaya pembelajaran berasakan perbezaan individu iaitu : 


Visual- Pelajar belajar melalui penglihatan iaitu seperti menggunakan carta, poster, grafik dan penggunaan multimedia dalam aktiviti P&P.

Audio- Pelajar belajar melalui pendengaran iaitu seperti kuliah, penerangan

Bacaan--- Menulis semula nota, membuat nota, menghafal, nota,menerangkan semula gambar atau 
model menggunakan perkataan sendiri dalam bentuk Powerpoint.


Kinestetik---  Belajar melalui pengalaman dan penglibatan melakukan aktiviti  pembelajaran iaitu seperti  menggunakan kaedah hands on melalui eksperimen, pembelajaran luar bilik darjah, menggunakan gambar rajah dan foto untuk menerangkan idea  kerja lapangan dan sebagainya.

B. Model Gaya Pembelajaran Dunn & Dunn

Model Gaya Pembelajaran oleh Dunn dan Dunn menyatakan gaya pembelajaran seseorang pelajar bergantung kepada unsur-unsur yang disukainya di bawah lima stimulus yang ditunjukkan dalam jadual di bawah.

Model Gaya Pembelajaran Dunn dan Dunn
Stimulus
Unsur
Ciri-ciri
1.
Alam Sekitar
Bunyi
Suka belajar tanpa bising atau dengan mendengar muzik.

Cahaya
Suka belajar di tempat yang cerah atau di tempat yang kurang cahaya.

Suhu
Suka belajar di tempat yang sejuk atau panas.

Pola
Suka belajar di tempat formal yang ada kerusi dan meja atau di tempat tidak formal seperti berbaring atau duduk di atas lantai.
2.
Emosi
Motivasi
Boleh merangsang diri untuk belajar atau perlu dirangsang oleh guru.

Ketabahan
Boleh belajar dalam jangka masa yang pendek atau panjang.

No comments:

Post a Comment