Assalamualaikum!
Definisi Pembelajaran Regulasi Kendiri
Pembelajaran regulasi
kendiri merupakan suatu proses pembelajaran di mana pelajar:
-menentukan sendiri matlamat pembelajaran masing-masing
-memilih alat bantu belajar mereka sendiri
-menggunakannya dalam pembelajaran mereka
-mengkaji dan menilai pendekatan pembelajaran dan hasil usaha
mereka untuk mendapatkan pemahaman yang lebih mendalam tentang sesuatu
7 Elemen dalam Proses Pembelajaran Regulasi
MOTIVASI KENDIRI- motivasi kendiri pelajar untuk belajar
dengan berkesan. pelajar akan bermotivasi jika mereka mempunyai kualiti kendiri
yang tinggi berhubung dengan kebolehan mereka menyudahkan tugasan pembelajaran
dengan jayanya
PERANCANGAN MASA- membantu pelajar merancang kaedah ynag
terbaik untuk menggunakan masa yang ada bagi sesuatu tugasan. pelajar merancang
lebih awal tugasan dan menggunakan masa dengan berkesan untuk mencapai matlamat
PENGAWALAN TUMPUAN- memaksimumkan tumpuan terhadap tugasan
pembelajaran. cuba fokuskan tumpuan pada isi-isi pelajaran yang ada dan hindari
fikiran dan emosi daripada terganggu dan tidak fokus
APLIKASI STRATEGI PEMBELAJARAN- pelajar memilih dan
menggunakan dengan betul cara untuk memproses bahan yang diperolehi. memilih
strategi belajar yang berbeza bergantung pada matlamat khusus yang ingin
dipenuhi
MENETAPKAN MATLAMAT- mengenal pasti kesudahan yang diingini
untuk aktiviti pembelajaran. pelajar perlu tahu perkara yang mereka mahu
apabila belajar iaitu: mereka mungkin mahu belajar fakta dengan lebih spesifik
atau hanya untuk mendapatkan pemahaman secukupnya untuk persediaan peperiksaan
PEMANTAUAN KENDIRI-
pemantauan dilakukan dari semasa ke semasa untuk melihat sama ada terdapat
sebarang perkembangan dalam mencapai matlamat. sentiasa memantau perkembangan
semasa aktiviti pembelajaran dan mengubah strategi pembelajaran jika perlu
PENILAIAN KENDIRI- pelajar menilai sendiri hasil akhir
daripada aktiviti pembelajaran. pelajar menentukan sanma ada apa yang
dipelajari adalah mencukupi untuk matlamat yang telah ditetapkan
3 Aspek Umum Akademik dalam Pembelajaran Regulasi Kendiri
-Kawalan akhlak kendiri
-Kawalan motivasi kendiri
Gaya Pembelajaran Akses Kendiri
-Pembelajaran akses kendiri (PAK) ialah satu program yang
memberi murid akses kepada tempat, bahan, bimbingan, cara dan tempoh belajar
-Murid belajar secara kendiri melalui bahan pembelajaran dan
memilih aktiviti pembelajaran sendiri serta menilai dan memantau perkembangan
sendiri
-Murid mempunyai autonomi dan bertanggungjawab dan berdikari
atas pembelajaran mereka
No comments:
Post a Comment